Grafisk design og illustrasjon
ved Kunsthøgskolen i Oslo

Ingen vet hva en bok er lenger

Hva er en papirbok? Hvordan kan vi designe bøker for samtidens datakultur? Med utgangspunkt i Guttorm Guttormgaards arkiv på Blaker valgte studentene seg hver sin bok som ble gjenstand for undersøkelser rundt bokkulturens møte med digitale medier. Det ble gitt innføring i algoritmiske tilnærminger til informasjon, og til slutt ble resultatene stilt ut side om side med de opprinnelige bøkene i Guttormgaards arkiv.

  • Kurset ble gjennomført høsten 2015. Det ble ledet av Scandinavian Institute for Computational Vandalism, og tok utgangspunkt i Guttorm Guttormgaards arkiv på Blaker. Studenter fra MA1 og MA2 deltok.

    Alle bilder: Ylva Greni Gulbrandsen og Malin Kleiva.

«Et spill i helvete» av Ylva Greni Gulbrandsen.

«Igra v adu» (Et spill i helvete) er boka som var utgangspunkt for Ylvas prosjekt.

Vilde tok utgangspunkt i fotoboka «Paris de nuit» av Brassaï & Paul Morand.

«En fotobok uten bilder» av Vilde Mahle Thygesen.

«Ingen vet hva en font er lenger» av Pati Passero.

«XII. Caesarvm liber primvs. D. Ivlivs Caesar» var utgangspunkt for Patis eksperimenter.

Malins prosjekt «Himmelen afmaled», med utgangspunkt i «Dend gandske Verden fuld af de Ting som kand sees og sandsis afmaled. Orbis sensualium pictus»

Ida Christensens prosjekt «Lukkede rom».

Utgangspunktet for Idas prosjekt var en etiopisk bok sydd inn et halskjede.

Annas utgangspunkt var «The Holy Bible» (Cambridge, 1763).

«The Book of Blanks» av Anna Prestsæter.

«Dette er ikke en bok» av Elise Jakobsen.

Elises utgangspunkt var en håndskrevet bok fra 1400-tallet med Mohammeds læresetninger.